COT presenterade bästa miljönyheten – 60.000 mil utan oljebyte!

Göteborg 5 augusti 2009

Jönköpingsföretaget Eco Innovations genomför varje månad en webbomröstning om bästa miljönyhet. COT – Clean Oil Technology AB (publ) vann aprilomgången med nyheten om Sven Carlsson Trafik AB:s Scaniabuss som körts över 60.000 mil utan oljebyte – tack vare användning av COT:s patenterade teknik för kontinuerlig oljerening under drift. Av de sex hittillsvarande vinnarna 2009 röstades COT fram som den bästa – före bland annat Volvos nya eldrivna skogstraktor.

Sven Carlsson Trafik AB har under flera år genomfört ett slags maratontest av en COT Oil­Processor™. Under noggrann uppföljning av oljans kvalitet har en Scaniabuss körts över 60.000 mil utan oljebyte. Detta motsvarar ett tiotal uteblivna oljebyten om sammanlagt ca 300 liter olja. Självklart har motorns ordinarie fullflödesfilter samt filterinsatsen i COT OilProcessor™ bytts med normala intervall. Laboratorieanalyser av oljan visar att den fortfarande efter 60.000 mil håller mycket hög kvalitet.

”Vi är väldigt glada för att vår miljöteknik möter så positivt intresse.” säger Göran Fredriksson, marknadschef på COT och fortsätter: ”Scaniabussen hos Sven Carlsson är lite av en baby för oss och jag har aldrig hört talas om att ett fordon kan köras så länge utan oljebyte, med bibehållen oljekvalitet. Självklart rekommenderar vi inte generellt så långa körsträckor – men vi kan absolut garantera väsentligt längre serviceintervall än normalt. Just längre serviceintervall och kortare stilleståndstider står högt på agendan för både fordonsindustrin och deras kunder. Vårt samarbete med några av dem är en viktig del i utvecklingen av miljövänligare teknik på motorsidan och ett hållbart samhälle med minskat fossilberoende.”

Har du frågor är du välkommen att kontakta marknadschef Göran Fredriksson på mobiltelefon 076 776 80 77 eller goran.fredriksson@cot.se

För mer information om första halvårets bästa miljönyhet, besök gärna: